عنوان پایان نامه : مبانی فقهی نظریات امام خمینی (ره) آیت الله معرفت (ره) سید ماجد بحرانی (ره) و محمد رضا اصفهانی (ره) درمورد موسیقی و غنا

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
  • نویسنده فریده دولتخواهی
  • استاد راهنما حسین ابراهیمیان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

موسیقی یا موسیقا واژه ای یونانیست که در اصطلاح و فرهنگ لغت معادل مفهوم غنا دانسته شده و به معنی نغمه و سرود موزون ودل پسند است. غنا ازدید فقه عبارت از: ((آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آید و در گلو چرخانده شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و متناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.)). موسیقی در اصطلاح به صوت و آهنگی گفته می شود که از نواختن آلات موسیقی پدیدآید. در این باره امام خمینی (ره) تنها غنای مطرب را غیرمجاز می داند و نه غیر آن را. ایشان در صدق غنای غیر مجاز و تحقق مصداق غنای حرام به مسئله ی طرب انگیزی توجه تام دارد و موضوع حکم حرمت غنا را در همین داسته اند. محمدرضا اصفهانی (ره) راز تحریم غنا را در حضور طرب خلاصه می کند و طرب را به معنای افراطی آن می داند که همان سبب ازاله ی عقل است در این میان شیخ ماجد بحرانی (ره) فقط غنای شهوانی و مبتذل که موجب انحراف اخلاقی در جامعه را می گردد حرام دانسته است هم چنین ایشان معتقد است غنایی حرام است که به معنی عرفیش به کار رود نه در معنای لغوی. از دید مرحوم آیت الله معرفت (ره) غنا به وصف اولیه خود حرام نیست مگر آن که لهوی و منحرف کننده و باعث معاصی از قبیل نفاق ، کذب ، زنا و فحشا گردد. واژگان کلیدی : فقه ، موسیقی ، غنا ، آلات موسیقی ، حرمت ، حلیت ?

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

امام خمینی (ره) و مقام رضا

یکی از موضوعاتی که عرفا بدان بسیار اهمیت داده اند، مقام رضا می باشد. رضا که در لغت به معنی خشنود شدن است، در نزد اهل سلوک لذت بردن در هنگام بلا و شادمانی دل است به جریان قضا و خروج از رضای نفس و آمدن در رضای حق است. آیات و احادیث فراوانی در باب رضا وجود دارد که اهمیت این موضوع عرفانی را بیان میکند. امام خمینی (ره) مرتبه اعلای رضا را از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگترین مقامات اهل جذبه و محبت ...

متن کامل

جنگ فقر و غنا در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

نظریه ی "جنگ فقر و غنا" سیاست و تاریخ را تبیین می کند و منازعات را در جهت حاکمیت اسلام و معنویت سوق می دهد. در این جنگ، طرفی که استفاده ی بی مهابا از امکانات خود نمی کند و به خاطر پایبندی به اصول و ارزش ها، مثل افراد فقیر، امکان عمل کم تری پیدا می کند؛ متّصف به فقر است. اما طرف دیگر به دلیل بی بند و باری و عدم تقید به اصول، احساس غنا در استفاده از امکانات می کند. حتی عدم بهره برداری از امکانات ...

متن کامل

مبانی عرفانی اندیشه‌ی سیاسی امام خمینی(ره)

عرفان در اندیشه امام خمینی(ره) شناخت حقیقت مطلق و قرب وجودی به اوست که با گذر از کثرت به وحدت درک و دریافت شدنی است. چنانکه سیاست در آموزه‌های امام خمینی تدبیر و ساماندهی جامعه براساس تعالیم اسلام ناب با هدف اقامه حق و تحقق عدالت اجتماعی است. اینک پرسش اصلی مقاله این است که مبانی عرفانی اندیشه‌ی سیاسی امام خمینی(ره) چیست؟ مبانی مورد بحث در این نوشتار عبارت‌اند از: مبانی هستی شناختی، مبانی انسان...

متن کامل

وجودشناسی عرفانی از نظر سید حیدر آملی (ره) و امام خمینی (ره)

وجودشناسی عرفانی، یکی از اساسی‌ترین مسائل مهم عرفان نظری محسوب می‌شود. عرفا، زمانی که از وجودِ مطلق سخن می‌گویند، منظور و مرادشان خداوند است. بی‌شک مهم‌ترین اندیشه‌های عرفانی سید ‌حیدر آملی و امام خمینی را می‌توان در نظریات آنان در باب وجودشناسی جست‌و‌جو کرد. سید حیدر، از عرفای قرن هشتم، متأثر از آرای ابن‌عربی بود و امام، تحت‌تأثیر تفکرات صدرالمتألهین شیرازی. این جستار با روش توصیفی- مقایسه‌ای ب...

متن کامل

معرفت فطری از دیدگاه شیخ اشراق، آیت الله شاه آبادی (ره) و امام خمینی (ره)

انسان از راه های گوناگون به شناخت حقایق نائل می آید. هر یک از شناخت ها ویژگی های خاصی دارد که آن را از شناخت های دیگر ممتاز می سازد. یکی از انواع شناخت، معرفت فطری است که موافقان و مخالفانی در میان اندیشمندان مختلف دارد. در این پژوهش به بررسی مفهوم و معنا، شاخصه ها، اثبات، مصادیق و جایگاه معرفت فطری از میان دیگر معرفت های بشری از دیدگاه شیخ اشراق، آیت الله شاه آبادی (ره) و امام خمینی (ره) می-پر...

15 صفحه اول

مبانی معرفت‌شناختی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

هدف پژوهش حاضر فهم اندیشۀ سیاسی امام خمینی در چارچوبی معرفت‌شناختی بود. یافته‌های پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نشان داد که میان اندیشۀ سیاسی امام خمینی و مبنای معرفتی ایشان، نسبت ابتنایی(مطابقت) وجود داشته و این ابتناء به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم برقرار بوده است. دو ابزار عقل و وحی، بیشترین تأثیر را بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی داشته‌اند. اندیشۀ سیاسی امام خمینی، علی‌رغم همۀ تأکید ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023